dimarts, 31 de juliol del 2018

Sortida al Palas, 28-29 de juliol del 2018

Dissabte a les 9 del matí sortim de Santa Coloma cap a Sabiñánigo, on hem de recollir una companya. Després de fer una tapa continuem cap a la frontera amb França al coll de Pourtalet. Baixem un 6 km i deixem el cotxe a la vora de la carretera. Són les 2 quan carreguem motxilles i comencem a remuntar a l'ombra d'una fageda, però de seguida se'ns acaba. No fa molta calor i quan portem una hora caminant, ens aturem a dinar a l'ombra d'una roca. Continuem pujant per la vora del riu d'Arrious fins al coll del mateix nom, a 2.259 m. Aquí ens desviem cap al llac d'Arrious per passar el pas d'Ortegui: un tros de camí penjat amb un cable de passamà. Una mica més amunt sortim dalt d'una punta on tenim a la vista el refugi i el llac d'Arremolit, i l'imponent Palas. Baixem fins al refugi (2.280 m), que és molt petit i està ple. Són les 5. Ens instal·lem i fem la cerveseta remullant-nos els peus al llac. A les 7 de la tarda ens donen el sopar a fora del refugi. Quan marxa el sol, la temperatura cau en picat. Ens estem una estona dins el minirefugi i anem a dormir en una tenda amb lliteres per  a 18 persones. A la nit fa vent i les lliteres semblen gronxadors i no dormim gaire.
Diumenge. Ens llevem amb una lluna plena, núvols i vent. Esmorzem i a les 7 i 20, tapadets, comencem a caminar. Avui fem una circular. Anem cap al llac Palas i anem pujant terrassetes fins a la bretxa dels Geodésicos. Travessem uns metres de neu  aquí comença la cresta dels Geodésicos, on, en alguns trams, és molt exposada i hem d'anar en compte. De mica en mica l'anem superant i fem el cim Palas (2.974 m) a 2/4 d'11. El vent ha parat i tenim unes vistes espectaculars. Mengem una mica i, mentre ho fem, puja un grup del bascos pel camí que hem de fer al baixar. Esperem que arribin i així ens podran tirar la foto, perquè al cim no hi ha lloc per poder plantar la càmera. Feta la foto, comencem a davallar vigilant a no fer caure pedres ja que es desfà tot. Arribem al pas difícil: la xemeneia Ledormeur, que fem sense cap problema. Baixem fins al coll de Palas i més avall trobem neu molt desfeta. Arribem al refugi a les 3. Mengem una truita amb formatge, que és l'únic que ens ha volgut fer l'encarregada del refugi. Recuperats, continuem baixant fins al cotxe, on fem cap a les 6. Una mica tard, ja que hem perdut molt de temps als passos difícils. Ha valgut la pena: un lloc espectacular.

Riu d'Arrious

Coll d'Arrious 2.259 att.