dimecres, 10 de desembre del 2014

Valle de Ollo (Navarra) 6-7-8- de desembre del 2014

Som 5 els excursionistes que marxem molt d'hora a fer muntanya a la vall d'Ollo (Navarra). Cap a les 12 deixem els cotxes a la vora de la carretera una mica més amunt del poble d'Etxauri per anar a  fer la ruta de les Ermites. Comecem a enfilar-nos cap el Cabezón de Etxauri (zona d'escalada). Comença a ploure però continuem pujant. Quan som a la serra de Sorbil, ja és neu el que cau.  Arribem a la primera ermita, Santa Cruz, i hi fem la parada per dinar. Fa molt de vent i fred, i entrem dins el refugi Encenem la llar de foc per escalfar-nos, però no té tiratge i quan sortim estem tots fumats. Continuem ruta i ens posem a la protecció el bosc, que està espectacular. Passem per la segona ermita: Santa Lucía. Per anar a la tercera, la Virgen de la O, ens desviem una mica per retornar al mateix lloc i anar fins als cotxes, on acabem la circular.  Ens arribem fins al poble d'Ulzurrum, on tenen la casa la Lucía i la Isa (companyes d'excursió), i també hi ha el bar del Patxi, on anirem a sopar. Dormim a l'alberg Gure Sustraiak del poble d'Ollo, a 2 km.

Vistes les prediccions i com que ha nevat molt hem de canviar totes les excursions que havíem planejat. El mal temps no ens fa enrere, i així diumenge anem fins a Lekumberri. Aquí agafem la carretera que puja fins a Sant Miquel d'Aralar. Deixem els cotxes a l'alçada del dolmen d'Albi.  Entrem al bosch, hi ha molta neu i, com que no es veuen els senyals ens despstem una mica. Sortim al camí d'Irumagarieta, que està molt transitat de gent caminant i esquiant. El seguim una bona estona fins a la Chabola de Martxo, però decidim recular perquè fa molt de vent i s'està posant la boira. Baixem fins a la Casa Forestal de Sant Miquel i agafem la carretera fins als cotxes. Hem caminat més de 4 hores amb uns 40 cm de neu. Ja amb cotxe, pugem de pujar fins al santuari i ermita de Sant Miquel d'Aralar, que també està ple de gent que ha vingut a xafar les primeres neus. Després de dinar i fer una visita al santuari, tornem cap a Ulzurrum a reposar una mica fent unes partidetes de cartes al bar de Patxi fins a l'hora de sopar.

Les prediccions per dilluns és que plogui, així que fem una excursió prop de casa: una circular. Pugem per Las Peñas Saldire al pic Mortxe (1.107 m), on gaudim d'unes vistes de la vall d'Ollo. També es veu l'ermita de la Santa Cruz. Fer aquesta excursioneta ens ha costat poc més de 3 hores. Quan arribem comença a ploure. Ens canviem i anem fins a Pamplona, on ens trobem dues companyes més. Tots plegats anem a fer un dinar per acabar el cap de setmana.